Even voorstellen….

Wij zijn Romy Zengerink en Eddy Idrizovic en wij gaan het komende jaar de fysieke trainingen verzorgen voor het eerste heren team en de topsport opleidingsgroepen in de jeugd.

Onze achtergrond in het kort: Wij hebben allebei de studie Bewegingswetenschappen gedaan aan de VU in Amsterdam en hebben beide een diploma in fysieke training voor sport van de Australian Strength & Conditioning Association (ASCA L2).
Romy is zich meer gaan verdiepen in sportvoeding en heeft haar Master onderzoek in dat vakgebied afgerond bij het Nederlands softbalteam. Momenteel is ze zich verder aan het specialiseren met de 2-jarige Sports Nutrition opleiding van het IOC.
Eddy is zich meer gaan ontwikkelen in fysieke training voor sport en volgt momenteel het opleidingstraject van TeamNL op Papendal.
In de afgelopen jaren zijn wij betrokken geweest bij de dames Eredivisionist VZV, waar wij verantwoordelijk zijn voor de fysieke training en het monitoren van de belasting bij de senioren en jeugdselectie teams. Naast handbal begeleiden wij ook individuele atleten in onder andere marathonschaatsen, basketbal, tennis en squash. Niet te vergeten natuurlijk, wij hebben het afgelopen jaar ook de fysieke trainingen verzorgd voor de supertalentengroep van Handbal Aalsmeer.

 

Wat valt nou precies onder fysieke training voor sport? Eigenlijk alle trainbare kwaliteiten die in de handbaltraining niet genoeg aan bod kunnen komen, maar die wel bijdragen aan het succes op het handbalveld. De vraag voor ons is altijd: heeft het meerwaarde om dit naast de handbaltraining nog te doen? Zo ja, dan gaan we dat proberen te ontwikkelen. Alles wat al voldoende op het handbalveld getraind wordt vind je niet in onze fysieke trainingen, anders zou het ook geen meerwaarde hebben. Als je meer van hetzelfde wil doen, kun je namelijk beter een extra handbaltraining inplannen.

Een voorbeeld om onze visie wat te verduidelijken: Wij zouden over het algemeen niet tijdens sprinttraining een specifiek element toevoegen zoals het dribbelen van een bal of omkijken om de bal te vangen. Waarom? Wij willen juist het maximale sprintvermogen verbeteren en door het toevoegen van een element van vaardigheid (zoals dribbelen) kan niet meer de maximale sprintsnelheid gehaald worden (je bent immers meer bezig met de bal), waardoor het ook niet goed wordt ontwikkeld. Op de fysieke training leggen wij de ondergrond (in dit voorbeeld dus maximale snelheid ontwikkelen) en op de baltraining worden aspecten van vaardigheid geoefend, zoals dribbelen, waardoor het uiteindelijk samen kan komen tot een mooi geheel. Dit is een versimpelde weergave maar het schetst wel redelijk onze visie.

 

Bij de jeugdteams draait voor ons alles om lange termijn doelen. Met de jongste groepen gaan wij vooral bouwen aan het fundament en niet zozeer bezig zijn met pieken op de korte termijn. Elke stap die je overslaat in de ontwikkeling van de jonge sporter om maar op korte termijn te winnen komt de sporter vroeger of later duur te staan. Bij de jeugd gaan wij werken met een fysieke leerlijn en competenties die gehaald moeten worden om door te gaan naar de volgende stap. Op die manier hopen wij na een aantal jaar een hoop sterke, explosieve, snelle, weerbare atleten te ontwikkelen die niks onderdoen voor de Duitse beren.

 

Wij hebben erg veel zin in de uitgebreide samenwerking. Aalsmeer is een echte academie aan het worden heeft ook nog eens het voordeel van de herenteams die op de hoogste niveaus uitkomen. Het is heel uniek wat er aan het ontstaan is en het is een mooie boodschap aan de rest van handballend Nederland. Wij kunnen niet wachten om samen met de rest van de trainers en staf te bouwen aan de toekomst.

Laat een reactie achter